We waarderen het enorm dat mensen vanuit ons netwerk hun opmerkingen en aandachtspunten met ons delen. Dit onderstreept nog maar eens de warme betrokkenheid die je hebt voor mensen in financiële nood.
We zijn ons bewust van het feit dat we gevoelige informatie vastleggen in onze nieuwe systeem. We doen blijvend ons uiterste best dit systeem zo goed mogelijk te beveiligen en we zijn ons ook van de mogelijke problemen bewust. Eén van onze beveiligingsacties is dat data niet in één database worden vastgelegd, maar in meerdere, die niet gemakkelijk en zomaar te combineren zijn. Mocht een hack dan toch hebben plaatsgevonden dan is 1/7e deel van de informatie gelekt wat niet direct te achterhalen of te herleiden is omdat deze informatie niet volledig is.
Ondanks bovenstaande informatie is de registratie zonder hulpvragerssysteem naar onze mening ook geen optie. De diverse mailwisselingen tussen maatjes en coördinatoren, de vele informatie die nu lokaal op diverse pc verzameld wordt, en het gebruik van gratis mailboxen zoals bijv. die van google (wat google recht geeft om deze te indexeren en commercieel te benutten) door onze vrijwilligers waarborgen de privacy van onze hulpvragers zeker niet beter dan gebruik van het SHM HulpVragerSysteem. Komend jaar start een projectgroep privacy hulpvragers, ook dit moet resulteren in blijvende aandacht voor dit belangrijke onderwerp.
We hebben inmiddels geleerd, dat we hulpvragers voortaan bij het begin van het traject moeten betrekken in de manier van registreren, die we hanteren. Op de hulpvragersovereenkomst zal dit worden toegevoegd middels een privacy disclaimer. We zullen hiervoor zorgdragen en deze delen met onze coördinatoren. Ook gaan we goed kijken of alle informatie die we kunnen registeren wel wenselijk en noodzakelijk is om te registreren. We zijn ten slotte professioneel opgeleide vrijwilligers en geen professionals.
De reden dat we kengetallen (en dus nooit hulpvragersinformatie!) delen met stakeholders, zoals de lokale gemeenten, heeft als doel om de samenwerking met de gemeente relevant en concreet te maken. Als jullie veel hulpvragers helpen die nooit in aanmerking hoeven te komen voor de schuldhulpverlening is het mooi om dit meetbaar te maken en te delen met de gemeente. Die hebben belang bij samenwerkingen op gebied van preventie.
Deze cijfers zorgen ervoor dat we op veel SHM locaties, maar ook landelijk bij het ministerie subsidies ontvangen omdat we zaken kunnen aantonen. Zo konden we begin 2016 aantonen dat we in 2/3e van onze hulpvrager jongeren/kinderen betrokken waren bij onze hulpvragers. Dit resulteerde in een SHM jong subsidie voor de komende jaren. Zomaar delen doen we dus niet, maar onze kengetallen delen t.b.v. van financiële steun voor ons project en als input voor lokaal beleid blijkt zinvol. We helpen en ondersteunen graag bij dit soort gesprekken indien gewenst.
Websites voldoen aan HTTPS Protocol,
HyperText Transfer Protocol Secure, afgekort HTTPS, is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Bij gebruik van HTTPS worden de gegevens versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden.
HTTPS wordt veelal gebruikt bij betalingstransacties per creditcard of bij internetbankieren en bij uitwisseling of verzending en opslag van privacy-gevoelige informatie zoals naam, adres, geboortedatum en andere persoonsgegevens.
We zullen in de loop van dit jaar een werkgroep Privacy oprichten waar steeds weer nieuwe actuele vraagstukken en onze SchuldHulpMaatje antwoorden en acties daarop, besproken zullen worden.
Te zijner tijd zullen we daarover berichten
Onze betrouwbaarheid en het blijvend werken aan verbetering van het omgaan met de privacy is een groot goed dat we moeten koesteren!
Landelijk Servicepunt SchuldHulpMaatje - Leiden