Landelijk Servicepunt werkt aan de realisatie van centraal aanvragen van VOG's voor coördinatoren en Maatjes. Hier vind je meer informatie over de stapsgewijze invoering hiervan. We starten nu met locaties die geen gratis VOG-beschikking hebben of waarvan deze beschikking is verlopen.  

 Centraal aanvragen van VOG's voor coördinatoren en Maatjes betekent voor de locaties:

  • Geen VOG's meer hoeven aanvragen voor (aankomende) maatjes en coördinatoren.
  • Ook geen beschikking meer aanvragen voor gratis VOG's.
  • Geen e-herkenning meer hoeven aanschaffen (tenzij deze voor andere aanvragen noodzakelijk is).
  • de VOG wordt elke vijf jaar vernieuwd.

De invoering zal stapsgewijs plaatsvinden: 

  1. Invoering van centrale aanvraag voor nieuwe Maatjes en coördinatoren voor locaties zonder een gratis VOG beschikking.
  2. Invoering van centrale aanvraag voor nieuwe Maatjes en coördinatoren voor alle locaties.
  3. Invoering van 5-jaarlijkse herhalings-aanvragen voor Maatjes en coördinatoren.


De eerste stap start nu!
 De eerste stap is dat de VOG's centraal worden aangevraagd voor 

  • locaties die geen gratis VOG-beschikking hebben (onder andere nieuwe locaties).
  • locaties waarvan de gratis VOG beschikking is verlopen.


Geldt dit voor jouw locatie, geef dit dan door aan support@schuldhulpmaatje.nl, zodat we de centrale aanvraag kunnen activeren. Voor nieuwe Maatjes en coördinatoren van deze locaties wordt automatisch, centraal, een VOG-aanvraag verstuurd.

Invoering centrale aanvraag alle locaties en herhaling
 Volgens de huidige planning voeren we met ingang van 2026 het centraal aanvragen van de VOG's voor Maatjes en coördinatoren in voor alle locaties. Daarna zetten we in fases het 5-jaarlijks herhalen van de VOG-aanvraag in gang, zodat deze herhaling gespreid in de tijd wordt toegepast. Uiteraard volgt er te zijner tijd meer informatie over de invoering van deze stappen.